Memory and resistance in the work of Julio Llamazares
Main Article Content
Abstract
Throughout the literary and journalistic trajectory of Julio Llamazares, considering the initial poems gathered in La lentitud de los Bueyes (1979) and Memoria de la Nieve (1981), the novels Luna de Lobos (1985), La Lluvia Amarilla (1988), and Escenas del Cine Mudo (1994), travel books such as El Río del Olvido (1990), and the texts published in newspapers, we notice a permanent link between memory and resistance. With this alliance, we postulate that it resonates with the tradition that privileged the value of criticism to contemplate the courses of modernity and its crises (O. Paz, A. Compagnon, A. Huyssen, E. Subirats). Space establishes itself as a place of resistance through the meticulous elaboration of a style in which slow time seems to reject the triumphant model imposed: a society without memory, in permanent change. From the critical tradition, appealing to memory, Llamazares fictionalizes or narrativizes, in his literature, the conflicts caused by human displacements in the interior of Spain, that occurred with more intensity in the second half of the 20th century and, more recently, those that derive from migrations on a planetary scale. Focusing on these phenomena, Llamazares identifies effects of modernity that compromise time and space, and his perspective lines with equally critical views of other Spanish writers (Juan José Millás, Felix de Azúa, Manuel Rivas, Sergio del Molino)
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Azúa, F de. (7 de septiembre de 2015). Enjambres. El país. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2015/09/07/opinion/1441639676_365412.html
Bachelard, G. (1948). La terre et les rêveries du repos. Paris: José Corti.
Compagnon, A. (2011). Os antimodernos. De Joseph de Maistre a Roland Barthes. (Trad. Laura Taddei Brandini). Belo Horizonte: Editora UFMG.
Cruz, J. y Llamazares, J. (2004). La memoria. Foro Complutense General, UCM. http://www.fundacionucm.es
Durand, G. (1993). De la mitocrítica al mitoanálisis. Barcelona: Anthropos.
Eliot, T.S. (1984) Notas para una definición de la cultura. Barcelona: Bruguera.
García Canclini, N. (1999). Consumidores e cidadãos. Conflitos culturais e globalização. (Trad. Maurício Santana Dias e Javier Rapp). Rio de Janeiro: Editora da UFRJ.
Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. (Trad. Silvia Ferhrmann). México: Fondo de Cultura Económica.
Juliá, S. (2003) Echar al olvido. Memoria y amnistía en la transición. Claves de la razón práctica, 129, 105-125.
Llamazares, J. (1985). La lentitud de los bueyes. Memoria de la nieve. Madrid: Hiperión.
Llamazares, J. (1990). Luna de lobos. Barcelona: Seix Barral.
Llamazares, J. (1994). Escenas del cine mudo. Barcelona: Seix Barral.
Llamazares, J. (1995). Nadie escucha. Madrid: Alfaguara.
Llamazares, J. (1999). Mi visión de la realidad es poética (Entrevista de Yolanda Delgado Batista). Espéculo, 12. Recuperado a partir de http://www.ucm/info/especulo/numero12/llamazar.html
Llamazares, J. (2004) [1988]. La lluvia amarilla. Barcelona: Seix Barral.
Llamazares,J. (15 de septiembre de 2015) Refugiados. El país. Recuperado en https://elpais.com/elpais/2015/09/11/opinion/1441998258_593529.html
Llamazares, J. (3 de febrero de 2017). El muro. El país. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2017/02/03/opinion/1486127534_033753.html
Llamazares, J. (6 de julio de 2018) Mediterráneo. El país. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2018/07/05/opinion/1530813318_709247.html
Martínez Rubio, J. (2015). Las formas de la verdad. Investigación, docuficción y memoria en la novela hispánica. Barcelona: Anthropos.
Millás, J.J. (23 de febrero de 2019) Caen como moscas. El país. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2019/02/18/eps/1550505314_705591.html
Molino, S. de (2014). Lo que a nadie le importa. Madrid: Literatura Randon House.
Molino, S. de (2022). La España vacía. Madrid: Alfaguara.
Paz, O. (1990). Ruptura y convergencia. En La otra voz. Poesía y fin de siglo (pp. 31-54). Barcelona: Seix Barral.
Premat, J. (2009). Héroes sin atributos. Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Rivas, M. (29 de diciembre de 2018) Patrias y patrias que tuve y perdí. El país. Recuperado a partir de https://elpais.com/elpais/2018/12/24/eps/1545641360_979348.html