Biofiction, literary public memory and bad conscience: Teresa de Jesús and Cristina Morales

Main Article Content

Fernando Cabo Aseguinolaza

Abstract

This article focuses on the so-called authorial biofiction to analyse its mnemonic dimension in the contemporary context of the idea of posterity and its implication in the postautonomous logic of the current literary field. The starting point for this is the consideration of Cristina Morales's approach to Teresa of Jesus through the three editions of the novel initially entitled Malaspalabras (2015) and then Introducción a Teresa de Jesús (2020) and Últimas tardes con Teresa de Jesús (2020). Ultimately, it raises the characteristics of an authorial figure who constructs herself from a creative exercise of bad conscience, in which the complex relationship with a canonical author turns to be decisive.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabo Aseguinolaza, F. (2023). Biofiction, literary public memory and bad conscience: Teresa de Jesús and Cristina Morales. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 23(37), e136. https://doi.org/10.24215/18524478e136
Section
Artículos

References

Alberca, M. (2021). Maestras de vida. Biografías y bioficciones. Málaga: Pálido Fuego.

Atwood, M. (2002). Negotiating with the Dead. A Writer on Writing. Nueva York: Anchor Books.

Baceiredo, R. (2006). O suxeito posmoderno. Entre a estética e o consumo. Vigo: Galaxia.

Barthes, R. (2002). Oeuvres complètes III. Livres, textes, entretiens 1968-1971. París: Seuil.

Bezerra, P. (2022). Velocidad mínima. El teatro viene después. Madrid: La Uña Rota.

Buisine, A. (1991). Biofictions. Revue des Sciences Sociales, 224(4), 7-13.

Cabezón Cámara, G. (2014). Romance de la negra rubia. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Chirbes, R. (2021) Diarios. A ratos perdidos 1 y 2. Barcelona: Anagrama.

Certeau, M. de. (1975). L’Écriture de l’histoire. París: Gallimard.

Dosse, F. (2007). La apuesta biográfica. Escribir una vida. Trads. Josep Aguado y Concha Miñana. Valencia: Universitat de València.

Fischer, M. (2018). Los fantasmas de mi vida. Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Buenos Aires: Caja Negra.

Franssen, P. y Hoenselaars, T. (Eds.) (1999). The Author as Character: Representing Historical Writers in Western Literature. Madison, NJ: Fairleigh Dickinson University Press.

García Valdés, O. (2001). Teresa de Jesús. Barcelona: Omega.

Jameson, F. (2019). Los antiguos y los posmodernos. Sobre la historicidad de las formas. Trad. A. Bixio. Madrid: Akal.

Jiménez Heffernan, J. (2021). Las reliquias de Lorca: fetichismo positivista y adulteración hermenéutica. Creneida, 9, 660-743.

Ludmer, J. (2007). Literaturas postautónomas. Ciberletras, 17.

Mayorga, J. (2014). Teatro 1989-2014. Madrid: Uña Rota.

Mingo, A. de y Hernández, V. (2015). El cine de la Santa: Teresa de Jesús en la gran pantalla (1925-2015). Toledo: CELYA.

Morales, C. (2015). Malas Palabras. Barcelona: Lumen.

Morales, C. (2020a). Introducción a Teresa de Jesús. Barcelona: Anagrama.

Morales, C. (2020b). Últimas tardes con Teresa de Jesús. Edición dedicada a Juan Marsé. Barcelona: Anagrama.

Moraru, C. (2005). Memorious Discourse. Reprise and Representation in Postmodernism. Madison: Fairleigh Dickinson UP.

Nietzsche, F. (1997). La genealogía de la moral. Trad. Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza Editorial.

Noël, B. (2004). Le retour de Sade. Lignes, 14(2), 205-219. DOI: https://doi.org/10.3917/lignes1.014.0205

Petrucci, A. (2013). Escrituras últimas. Ideologías de la muerte y estrategias de lo escrito en el mundo occidental. Trad. T. Espantoso y R. Ghirardi. Buenos Aires: Scripta Manent

Savu, L. (2009). Postmortem Postmodernists: The Afterlife of the Author in Recent Narrative. Fairleigh: Dickinson University Press.

Sousa, R. (2022). Minima memética: de los monumentos a la crítica al meme como dispositivo crítico. Otra Parte. https://www.revistaotraparte.com/discusion/minima-memetica-de-los-monumentos-a-la-critica-al-meme-como-dispositivo-critico/

Steiner, G. (2001). Grammarsof Creation. New Haven: Yale University Press.

Steiner, G. (2013). Antígonas. La travesía de un mito universal por la historia de Occidente. Barcelona: Gedisa.

Touton, I. (2005a). Santa Teresa en algunas novelas contemporáneas españolas. En M. Vitse (Ed.), Homenajea Henri Guerreiro. La hagiografía entre historia y literatura en la España de la Edad Media y del Siglo de Oro (pp. 112-1097). Madrid: Universidad de Navarra-Iberoamerica-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783865279446-065

Touton, I. (2005b). El cómic La vie passionnée de Thérèse d’Avila de Claire Bretécher: una comicidad erudita e iconoclasta. En F. Cazal, C. Chauchadis y C. Herzig (Eds.), Pratiques hagiographiques dans l’Espagne du Moyen Âge et du Siècle d’or (pp. 381-398). Toulouse: CNRS-Université de Toulouse-Le Mirail. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pumi.28898

Touton, I. (2013). Le franquisme n’a pas tué la ‘sainte de la race’ ou comment et pourquoi Thérèse d’Avila (1515-2) renaît sans cesse de ses cendres. En P. Bravo y A. Palau (Eds.), Figures emblématiques de l'imaginaire politique espagnoI (pp. 15-32). París: Indigo-Côté Femmes.