Imaginative modulations of childhood in the poetry of Luis Garcia Montero and Fernando Beltran

Main Article Content

Gabriela Sierra

Abstract

In this article, we analyze Poemas de Tristia (1982) and El jardín extranjero (1983) by Luis García Montero (Granada, 1958) and Aquelarre en Madrid (1983) and Gran vía (1990) by Fernando Beltrán (Oviedo, 1956) from the category we call figurations of childhood or imaginative drawings of childhood (Sierra, 2021).


This selection of texts allows us to establish some meeting points between their particular poetics because in both cases, from their initial publications, childhood is present. In García Montero's poetics, it is linked to the description of the fabric of the city of his birth and to the images of the Spanish postwar period, and in Beltrán's case, it is linked to the wandering through different spaces in Madrid. In this line, we read the crossing of a visible childhood and an imaginary childhood that is projected from the poems.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sierra , G. (2022). Imaginative modulations of childhood in the poetry of Luis Garcia Montero and Fernando Beltran. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 22(35), e121. https://doi.org/10.24215/18524478e121
Section
Dosier: Infancia y vejez en la literatura española: cruces, modulaciones, figuras

References

Bachelard, G. (1997) [1960]. La poética de la ensoñación. México: Fondo de Cultura Económica.

Beltrán, F. (2011). Donde nadie me llama. (Poesía 1980-2010). Prólogo de Leopoldo Sánchez Torre. Madrid: Hiperión.

Bagué Quílez, L. (2016). La importancia de llamarse Jaime: identidad privada y memoria colectiva en la poesía de Gil de Biedma. Celehis, 31, 35-50. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/pdf/celehis/n31/n31a03.pdf

Baudelaire, C. (2019) [1863]. El pintor de la vida moderna. La modernidad es lotransitorio, lo fugaz, lo contingente. España: Taurus.

Canseco, A. (2020). Por un materialismo de la infancia. Una lectura de Las cosas de Arnaldo Antunes. El taco en la brea, 1(11), 112-122. Recuperado de https://doi.org/10.14409/tb.v1i11.9160 DOI: https://doi.org/10.14409/tb.v1i11.9160

Chirillo, R. (2002). El juego intertextual como vía crítica: el caso de Luis García Montero. Hispanic Poetry Review, 3(1), 1-19. Recuperado de https://journals.tdl.org/hpr/index.php/hpr/article/view/253

Corbellini, N. (2006). El rastro inconfundible de su letra: Entrevista con Fernando Beltrán. Olivar, 7(7). 149-163. Recuperado de http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.3433/pr.3433.pdf

De Albornoz, A. (1998). En busca de una nueva sentimentalidad. RevistaLitoral S.A., 217/218, 93-94.

Fumis, D. (2016). Aproximaciones al problema de la infancia en la narrativa. Cruces, preguntas y desbordes. 452°F, 15, 178-194. Recuperado de https://452f.com/wp-content/uploads/2013/01/15_452f_Fumis_orgnl.pdf

Fumis, D. (2019). Ficciones de familia e infancia en tres narradores españoles contemporáneos: Juan José Millás, Eduardo Mendicutti y Manuel Rivas. Tesis doctoral, Facultad de Humanidades y Ciencias, UNL. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/86876?show=full

García Montero, L. (2020). Poesía completa (poemas de 1980-2017). Madrid: Austral, TusQuets Editores.

Gracia, J. y Ródenas, D. (2011). Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la modernidad (1939 – 2010). España: Crítica.

Iravedra, A. (2007a). Poesía de la experiencia. Madrid: Visor Libros.

Iravedra, A. (2007b). De la ‘normalidad’ a la ‘extrañeza’: sobre vinculaciones y diferencias en las nuevas poéticas del compromiso. En L. Scarano (Ed.), Los usos del poema. Poéticas españolas últimas (pp. 41-57). Mar del Plata: Eudem.

Lorenzo Ares, L. (2012). El pulso narrativo de la poesía de Luis García Montero. Entre Ríos: Revista de Arte y Letras. Especial Luis García Montero Territorio Cómplice, 17-18, 70-75.

Morante, J. L. (2011). Luis García Montero: Ropa de calle. Antología Poética (1980 – 2008). España: Cátedra.

Muzzopappa, J. (2017). Irrupciones de la infancia: la narrativa de Silvina Ocampo. Buenos Aires: Corregidor.

Prieto de Paula, A. L. (2002). La poesía entrometida de Fernando Beltrán. Ínsula, 671-672, 37-38.

Rodríguez, J. C. (1999). Dichos y escritos (Sobre la otra sentimentalidad y otros textos fechados de poética). Madrid: Hiperión.

Sánchez Torre, L. (2001). El porqué de los trenes. Notas sobre la poesía de Fernando Beltrán, Prólogo de El Hombre de la calle. Diputación Provincial de Granada, Colección Maillot amarillo.

Sánchez Torre, L. (2007). Poéticas para el hombre de la calle: Fernando Beltrán, del sensismo a la poesía entrometida. En L. Scarano (Ed.), Los usos del poema (pp. 89-103). Mar del Plata: EUDEM.

Scarano, L. (2004). Las palabras preguntan por su casa. La poesía de Luis García Montero. Madrid: Visor.

Scarano, L. (2009). Tres voces inconformistas en la aquelarre urbana (Beltrán, Riechmann y Wolfe). Espéculo, 42. Recuperado de http://www.ucm.es/info/especulo/numero42/tresvoc.html

Scarano, L. (2014). Vidas en verso: autoficciones poéticas. Santa Fe: Ediciones UNL.

Scarano, L. (2015). «Aquel tímido Luis…» García Montero en los bordes del nombre. Cuadernos del hipogrifo. Revista de Literatura Hispanoamericana y Comparada, 4, 45-73. Recuperado de http://www.revistaelhipogrifo.com/wpcontent/uploads/2015/12/45-73-2.pdf

Sierra, G. (2021). Dibujos de infancia en prosas y poemas de Fernando Beltrán. En Actas del XII Congreso Argentino de Hispanistas (AAH). Mimeo.