A diary of old age: La vida a ratos, by Juan José Millás
Main Article Content
Abstract
The work of Juan José Millás fits easily into the debates about the scope of the metafictional and its modulations such as autofictional writing. This autofigurative process already practiced by the Valencian author in texts such as El mundo (2007), finds in the publication of La vida a ratos (2019) a new questioning exercise, this time oriented towards the writing of a diary of old age.
In this paper we analyze the specific marks of this categorization from its relationship with other textual species with which it dialogues, such as the aforementioned autofiction, antifiction and the writer's diary. We also wonder about the possibility of reading this fiction as an example of a late style.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela auotobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.
Alberca, M. (2017). La máscara o la vida. De la autoficción a la antificción. Málaga: Pálido Fuego.
Alberca, M. (2019). De la autoficción a la antificción o el coraje de escribir la verdad. En R. Cubillo Paniagua y R. Campos López (Eds.), Estudios actuales de literatura comparada. Teorías de la literatura y diálogos interdisciplinarios Volumen I (pp. 21-41). San José: Vicerrectoría de Investigación, Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://cihac.fcs.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/Cubillo&Campos978-9968-919-55-5.pdf
Argullol, R. (2010). Visión desde el fondo del mar. Barcelona: Acantilado.
Bou, E. (1996). El diario: periferia y literatura. Revista de Occidente, 182-183, 121-136.
Caballé, A. (2015). Pasé la mañana escribiendo. Poéticas del diarismo español. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
Catelli, N. (2020). Juana Bignozzi: poesía sobre pintura y estilo de la vejez en la literatura argentina. En Desplazamientos necesarios. Lecturas de literatura argentina (pp. 179-194). Paraná: EDUNER.
Catelli, N. (10 de abril de 2021). Broch, omnipresente e invisible. El País. Recuperado de https://elpais.com/babelia/2021-04-10/broch-omnipresente-e-invisible.html
Giralt Torrente, M. (2010). Tiempo de vida. Barcelona: Anagrama.
Giordano, Alberto (2011). Vida y obra. Roland Barthes y la escritura del Diario. En A. Giordano, La contraseña de los solitarios. Diarios de escritores (pp. 89-108). Rosario: Beatriz Viterbo.
Giordano, A. (2012). Un rapport de la interrupción. Sobre los diarios de Rosa Chacel. Zama, 4, 147-156.
Link, D. (2014). La infancia como falta. Cuadernos lírico, 11, 1-11. https://doi.org/10.4000/lirico.1798 DOI: https://doi.org/10.4000/lirico.1798
Luque Amo, A. (2016). El diario personal en la literatura: teoría del diario literario. Castilla. Estudios de Literatura, 7, 273-306.
Luque Amo, A. (2018a). La construcción del espacio íntimo en el diario literario. Revista Signa, 27, 745-767. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018.18828
Luque Amo, A. (2018b). El Yo del diario literario: apuntes para una fundamentación teórica”, Impossibilia, 16, 93-114. Recuperado de https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/54253/LUQUE_Diarioliterario.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Millás, J. J. (1987). El desorden de tu nombre. Madrid: Alfaguara.
Millás, J. J. (2007). El mundo. Barcelona: Planeta.
Millás, J. J. (2019). La vida a ratos. Madrid: Alfaguara.
Mora, V. L. (2019). La huida de la imaginación. Valencia: Pre-textos.
Muzzopappa, J. (2017). Irrupciones de la infancia. La narrativa de Silvina Ocampo. Buenos Aires: Corregidor.
Picard, H. R. (1981). El diario como género entre lo íntimo y lo público. 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, 4, 115-122.
Premat, J. (2016). Érase esta vez. Relatos de comienzo. Sáenz Peña: EDUNTREF.
Prósperi, G. (2013). Juan José Millás. Escenas de metaficción. Binges / Santa Fe: Orbis Tertius / Ediciones UNL.
Rosa, N. (1992). El arte del olvido y tres ensayos sobre mujeres. Rosario: Beatriz Viterbo.
Ruiz, M. J. (2021). Los viejos, los otros. Figuraciones de la vejez en la canonización del proyecto autorial de Joaquín Sabina. Cuadernos de Aleph, 13, 82-112. Recuperado de http://www.asociacionaleph.com/images/CuadernosDeAleph/2021/04.pdf
Ruiz, M. J. (2022). Empezar haciendo Inventario. Fábulas del comienzo y la vejez en el proyecto autorial de Joaquín Sabina. Tropelías, 37, 211-228. Recuperado de https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/tropelias/article/view/5829.
Said, E. (2018). Sobre el estilo tardío: Música y literatura a contracorriente. Madrid: Debate.
Sobejano, G. (1992). “Juan José Millás, fábulas de la extrañeza”. En F. Rico (Dir.), Historia y crítica de la literatura española Tomo 9 Los nuevos nombres (pp. 315-322). Barcelona: Crítica.
Verdú, V. (2008). No ficción. Barcelona: Anagrama.