The Fulfilled Wish of Christine de Pizan: a Genealogy of Medieval Women Scribes with Their Own Hands, Self Representation Image and Voice

Main Article Content

Gladys Lizabe

Abstract

Monastic medieval scribes are part of a genealogy of women dedicated to the art of producing books, crafts and art through which they occupied a place of social recognition and privilege in the cultural, social and gender history of their time. However, over time, the History of culture made them invisible and built a discourse of androcentric scientific authority based on male contributions. In this framework, the present investigation revisits the scientific enterprise from the medieval scriptorium in the light of the women who inhabited it to demonstrate that they developed and occupy a central place in the history of scientific work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lizabe, G. (2024). The Fulfilled Wish of Christine de Pizan: a Genealogy of Medieval Women Scribes with Their Own Hands, Self Representation Image and Voice. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 24(38), e149. https://doi.org/10.24215/18524478e149
Section
Artículos

References

Beach, A. (2004). Women as Scribes: Book Production and Monastic Reform in Twelfth-Century Bavaria. Cambridge: Cambridge University Press.

Beach, A. (febrero de 2019). Ego soror Margareta. Scriptrix. http://scriptrix.org/ego-soror-margareta/

Beach, A. (10 de abril de 2020). Gisela of Kerzenbroeck’s Virtual Easter Celebration. Scriptrix. http://scriptrix.org/gisela-of-kerzenbroecks-virtual-easter-celebration/

Beach, A. (2020). The Golden Gradual of Gisela of Kerssenbrock. The Splendour of German Gothic Book Illumination. Suiza: Quaternio Editions Lucerne.

Beguiristain Alcorta, M. T. (1993). Arte y mujer en la Edad Media. Asparkía. Investigación Feminista, (2), 55-62.

Calkins, R. G. (1978). Stages of Execution: Procedures of Illumination as Reveled in an Unfinished Books of Hours. Gesta, 17(11).

Carrizo Rueda, S. M. (2021). Voces y protagonismo de las viajeras medievales. Revista Melibea, 15(1), 20-42.

Nichols, S. G. (2008). Born Medieval: Mss. In the Digital Scriptorium. JEP. The journal of electronic publishing, 11(1).

Cavallo, G. (1998). Entre el volumen y el codex. La lectura en el mundo romano. En G. Cavallo y R. Chartier (Ed.), Historia de la lectura en el mundo occidental (pp. 95-133). Taurus.

Cuppo Scaki, L. (2006). El monastero vivariense di Cassiodoro: ricognizione e ricerche, 1994-1999. En R. Harreither, P. Pergola, R. Pillinger y A. Pülz (Eds.), Akten des XIV Internationalen Congresses für Christliche Arch äologie (Vol.1, pp. 301-315). Wien: Österreichische Akademie der Weissenschaften.

Curry, A. (11 de enero de 2019). Descubren a una artista medieval a partir de su dentadura. National Geographic Latinoamérica. https://www.nationalgeographicla.com/historia/2019/01/descubren-a-una-artista-medieval-a-partir-de-su-dentadura

Docampo Capilla, J. (7 de marzo de 2019). Mujeres en el scriptorium: Jeanne de Montbaston y un Roman de la Rose en la BNE. El Blog de la Biblioteca Nacional de España. https://blog.bne.es/blog/mujeres-en-el-scriptorium-jeanne-de-montbaston-y-un-roman-de-la-rose-en-la-bne/

Ende. En Wikipedia. https://es.wikipedia.org/wiki/Ende_(iluminadora)

Giménez Soler, A. (1932). Don Juan Manuel. Biografía y estudio crítico. Zaragoza: Tipografía La Académica.

Glover, M. (1858). L’Abbaye du Beton en Maurienne. Première partie. Chambéry: Imprimerie de Puthod fils.

Haines-Heitzen, K. (2012). The Gendered Palimpsest: Women, Writing, and Representation in Early Christianity. Oxford: Oxford University Press.

Hidalgo Brinquis, M. del C. (2011). Técnicas medievales en la elaboración del libro: aportaciones hispanas a la fabricación del pergamino y del papel y a los sistemas de encuadernación. Anuario de Estudios Medievales, 41(2), 755-773.

Lizabe, G. (2018). Beatriz de Saboya, madre de don Juan Manuel, y la educación femenina en los siglos XII-XIII. En M. E. Mirande, A. Siles y M. Quintana (Eds.), Los nortes del hispanismo: territorios, itinerarios y encrucijadas (pp. 283-294). Actas del XI Congreso Argentino de Hispanistas, Universidad Nacional de Jujuy, San Salvador de Jujuy.

Micrositio de la Biblioteca Nacional de España. (s.f.). Mujeres impresoras. Biblioteca Nacional de España. https://www.bne.es/es/Micrositios/Guias/MujeresImpresoras/Introduccion/

Newton, F. (1999). The scriptorium and library at Monte Cassino, 1058-1105. Cambridge: Cambridge University Press.

Pizan, C. de (1982). The Book of the City of Ladies. Translated by Earl Jeffrey Richards. Suffolk: The Chaucer Press.

Radini, A. et al. (2019). Medieval women’s early involvement in manuscript production suggested by lapis lazuli identification in dental calculus. Sciences Advances, 5(1).

Ross, L. D. (2003). Artists of the Middle Ages (Artists of an Era). Westport (Connecticut): Greenwood Press.

Halsall, P. (1996). Medieval Sourcebook: Rudolf of Fulda: Life of Leoba (c. 836). Fordham University Center for Medieval Studies. https://sourcebooks.fordham.edu/basis/leoba.asp

Ruiz Asencio, J. M. (2000). Escribas y bibliotecas altomedievales hispanos. En J. I. de la Iglesia Duarte (Ed.), La enseñanza en la Edad Media: X Semana de Estudios Medievales, Nájera (pp. 151-174).

Schlotheuber, E. (2014). Educación y formación, saber práctico y saber erudito en los monasterios femeninos en la Baja Edad Media. Anuario de Estudios Medievales, 44(1), 309-348.

Solórzano Telechea, Jesús Á. (2018). Introducción. En J. Á. Solórzano Telechea y A. Sousa Melo (Eds.), Trabajar en la ciudad medieval europea (pp. 15-21). Logroño: Instituto de Estudios Riojanos.

Villa. En Treccani. https://www.treccani.it/vocabolario/villa/.

Warinner, C. y Beach, A. (2020). Anonymous was a Woman: Illuminating the Writing and Art of Religious Women in the Middle Ages. En In Situ, News and Events of the Harvard Standing Committee on Archeology (pp. 11-18).