"How little I knew about you, Mom...!" Women during the Franco's regime in the Spanish “memory comic”

Main Article Content

Isabelle Touton

Abstract

Of the approximately 80 "memory comics" of the Franco dictatorship published since the 1990s in Spain, only 10% focus on women characters and the particular repression they suffered in a differentiated society, segregated and with discriminatory laws for them. However, starting from a characterization of what I understand by "memory comics" (characterized by pragmatic, semantic, narrative and discursive criteria), my aim is to show how this medium is particularly suitable to tell the little archived, invisibilized and intimate history of women in a context of oppression, for which it is necessary to resort to oral testimonies and to interrogate the material culture. From there, I propose a brief overview of works focused on women protagonists, executioners or victims, political prisoners or low-profile housewives, resisters or accomplices of a certain sociological Francoism, quickly analyzing the narrative and graphic characteristics of each work and their work with the archive. The third part focuses on Paco Roca's latest comic, based on autobiography and centered on the experiences of his mother, Regreso al Edén (2021).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Touton, I. (2024). "How little I knew about you, Mom.!" Women during the Franco’s regime in the Spanish “memory comic”. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 24(38), e147. https://doi.org/10.24215/18524478e147
Section
Artículos

References

Alonso Carballés, J. (2008). Helios Gómez et la révolution. De la peinture à la littérature. Études Tsiganes, 4(36), 38-59.

Altarriba, A. y Kim (2009). El arte de volar. Alicante: De Ponent.

Altarriba, A. y Kim (2016). El ala rota. Barcelona: Norma Editorial.

Altarriba, A. (2022). La España del tebeo. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León.

Claudio, E. (2021). ¿Tu guerra o mi lucha?: una aproximación de género a la memoria histórica en la narrativa gráfica española. En I. Touton et al. (Eds.), Trazos de memoria, trozos de historia. Cómic y franquismo (pp. 359-374). Madrid: Marmotilla.

Dapena, X. (2021). Ella era un objeto: Entrevista con Ana Penyas. En I. Touton et al. (Eds.), Trazos de memoria, trozos de historia. Cómic y franquismo (pp. 375-383). Madrid: Marmotilla.

Dubois, G. (2020). Reivindicación intermedial de una identidad nacional silenciada: el caso de Cuerda de presas. L’entre-deux, (8).

Fernández Prieto, C. (1998). Historia y novela. Poética de la novela histórica. Pamplona: EUNSA.

García, J. y Martínez, F. (2005). Cuerda de presas. Bilbao: Astiberri.

García, J. y Martínez, F. (2021). Desde la noche y la niebla: notas sobre Cuerda de presas. En I. Touton et al. (Eds.), Trazos de memoria, trozos de historia. Cómic y franquismo (pp. 291-298). Madrid: Marmotilla.

Giménez, C. (1977). Paracuellos. Barcelona: Amaika.

González-Rivas Fernández, A. (2023). From myth to comics: Rayco Pulido’s graphic novel Lamia. Journal of Graphic Novels and Comics, 14(3).

Hafter, L. (2014). Representaciones de la infancia en Cuerda de presas: trazos de identidad. Kamtchatka, 3, 63-82.

Hernández Cano, E. y Laget, L. A. (2020). Elegir el recuerdo. Cuerda de presa y la construcción de la continuidad en la memoria histórica. En La mémoire du franquisme dans le roman graphique (pp. 291-307). París: Atlande.

Hernández Cava, F. y Vila M. (1977). Dossier Amparo Torrego. Totem, extra 02, Especial mujeres, 35-42.

Hernández Cava, F. y Seguí, B. (2008). Las serpientes ciegas. Pontevedra: A. C. BD Banda.

Imbert, G. (1982). Elena Francis. Un consultorio para la transición. Barcelona: Península.

Jiménez, J. (27 de septiembre de 2016). Rayco Pulido: Lamia es un thriller inspirado en el consultorio de Elena Francis. El cómic en rtve.es. https://www.rtve.es/noticias/20160927/rayco-pulido-lamia-thriller-inspirado-consultorio-elena-francis/1413345.shtml

Lafforgue, F. (2020). La représentation des femmes engagées contre le franquisme dans la bande dessinée contemporaine: entre fantasmes ordinaires, démarches d’émancipation et enjeux mémoriels (2000-2020). L’entre deux, 8(2).

Lançon, P. (2016). Bruissements d’Elle. Libération, 31 de marzo, 22-23.

Le Dœuff, M. (1998). Le sexe du savoir. Lyon: ENS Éditions.

Magnussen, A. (2014). The New Spanish Memory Comics. The Example of Cuerda de presas. European Comic Art, 7(1), 56-84.

Malgouzou, Y. (2012). Les camps nazis. Réflexion sur la réception littéraire française. París: Garnier.

Mandaville, A. (2009). Tailing Violence: Comics Narrative, Gender, and the Father-Tale in Art Spiegelman’s Maus. Pacific Coast Philology, 44(2), 216-248.

Marie, V (2022). Josep Bartolí ou l’expérience des images. K@iros, 6.

Masarah, E (2018). Relatos de la extraordinaria cotidianidad. La recuperación de las memorias de las mujeres en el cómic español contemporáneo. Tebeosfera, 9.

McKinney, C. (2020). Gender, Genre and Retribution in Rayco Pulido’s Lamia: A Historical Novel for the Present Day. En C. McKinney y D. F. Richter (Eds.), Spanish Graphic Narratives (pp. 183-200). New York: Palgrave Studies in Comics and Graphic Novels.

Mitaine, B. (2010). Cuerda de presas ou les prisons de femmes dans la bande dessinée espagnole. En C. Dumas y E. Fisbach (Dirs.), Récits de prison et d’enfermement (pp. 319-327). Angers: Presses Universitaires d’Angers.

Penyas, A. (2017). Estamos todas bien. Barcelona: Salamandra Graphic.

Pérez, P. (2021). Imaginar para conocer: la memoria sobre el franquismo en el cómic. En I. Touton et al. (Eds.). Trazos de memoria, trozos de historia. Cómic y franquismo (pp. 47-81). Madrid: Marmotilla.

Pompeia, N. (2021 [1967]). Maternasis. Barcelona: Herederos de Núria Pompeia y Editorial Kairós.

Pulido, R. (2017 [2016]). Lamia. Bilbao: Astiberri.

Rabau, S. (2002). Le troisième pacte. Ambiguités référencielles du cadre pragmatique, de la sphraggis antique à Vidas escritas de Javier Marías. En E. Bouju (Coord.), Littératures sous contrat (pp. 227-239). Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Roca, P. (2007). Arrugas. Bilbao : Astiberri.

Roca, P. (2013). Los surcos del azar. Bilbao: Astiberri.

Roca, P. (2015). La casa. Bilbao: Astiberri.

Roca, P. (2020). Regreso al Edén. Bilbao: Astiberri.

Rosón Villena, M. (2021). La memoria de las cosas. Cultura material y vida cotidiana durante el franquismo. Kamtchatka. Revista de análisis cultural, 18, 5-14.

Sabbah, J. (2021). El relato Cuerda de presas como plasmación del universo carcelario. En I. Touton et al. (Eds.), Trazos de memoria, trozos de historia. Cómic y franquismo (pp. 299-312). Madrid: Marmotilla.

Soubeyroux, J. (2017). Images de femmes, images de guerre : les représentations de la femme dans Los Desastres de la guerra de Goya. HispanismeS, 1, 261-281.

Souto, L. (2022). Esos trazos que se fijan en la memoria. Pasajes: Revista de pensamiento contemporáneo, 66, 75-93.

Spiegelman, A. (1992). Maus. A survivor’s Tale: And Here mi Troubles Began. New York : Pantheon Books.

Spiegelman, A. (2011). Metamaus. New York : Pantheon Books.

Taño, E. (2021). Garafía. Madrid: La oveja roja.

Touton, I. (2011). La bande dessinée de témoignage en Espagne. De l’enfermement traumatique à la construction de l’événement. En D. Breton y E. Gomez-Vidal Bernard (Dirs.), Clôtures et Mondes clos dans les espaces ibériques et ibéro-américains (pp. 369-392). Bordeaux: PUB.

Touton, I. (2021). Colección Heroínas: un intento de hacer protagonistas de la aventura a las mujeres. En M. Barrero (Coord.), Tebeos. Historietas para chicas (pp. 255-274). Sevilla: Asociación Cultural Tebeosfera.

Somolinos Molina, C. (2022). Rojas las manos. Mujeres trabajadoras en la narrativa española contemporánea. Granada: Comares.

Valero, T. (2021). Contrapaso. Los hijos de los otros. Barcelona: Norma Editorial.

Vila, M. (2022). Género y Cómic. Estado de la investigación. En F. López (Coord.), Tebeoría. Teoría sobre historieta en España (pp. 507-525). Sevilla: ACyT Ediciones.

Vilches, G. (2017). Alas rotas. En P. Pérez (Coord.), Premio Nacional de Cómic: 10 años (2007-2017) (pp. 91-99). Málaga: UMA.

Yusta, M. (2020). Cuerda de presas, la memoria femenina de la represión franquista. En O. Freán Hernandez y P. Merlo-Morat (Dirs.), La memoria de la represión franquista en el cómic (pp. 53-60). Lyon: Le GRIMH.

Most read articles by the same author(s)