Genetic criticism of an essay by María Zambrano, between cinema and dream

Main Article Content

Matei Chihaia

Abstract

How can the relation between literary and philosophical writing in exile be modeled? The approach taken here starts from the tropes and figures of classical rhetoric to develop a typology of relations. Two particularly extensive types can be described as metaphorical and metonymic: Literary texts appear as allegories in a philosophical discourse, and conversely, philosophical concepts are introduced into literature as metaphors. The metonymic relationship is then based on the encounter of texts and authors in journals and other institutions. Less frequent are the types of metalepsis and apostrophe, for each of which an example is presented. María Zambrano’s 1952 essay on Italian neorealism, revised a second time in 1990 and published for a different readership, thus turns from a journalistic-literary dialogue (with the recipients of Bohemia) to a philosophical-theoretical discourse (for the readers of Diario 16’s cultural supplement).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chihaia, M. (2024). Genetic criticism of an essay by María Zambrano, between cinema and dream. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 24(38), e145. https://doi.org/10.24215/18524478e145
Section
Artículos

References

Chihaia, M. (2022). La consciencia de la mano en José Gaos, Alfonso Reyes, Jean-Paul Sartre y Julio Cortázar. En S. Hartwig (Ed.), Contingencia y moral: el extranjero visto a través de la ficción (pp. 203-218). Madrid: Iberoamericana.

Chihaia, M. (2023a). Bilateralismos y multilateralismos del exilio republicano. iMex. México interdisciplinario, 23, 130-143.

Chihaia, M. (2023b). El rapto de Europa / El rapto de América. En M. Chihaia et al. (Eds.), Caminos cruzados. Literatura y filosofía del exilio español en América latina (pp. 381-396). Madrid: Iberoamericana.

Recuperado de https://doi.org/10.31819/9783968694030_022

Cuadernos Americanos, 1(1) (enero-febrero de 1942).

https://www.cervantesvirtual.com/partes/709566/cuadernos-americanos

Felipe, L. (1942). El rescate. En Cuadernos Americanos. Op. Cit., 186-193.

Foucault, M. (1966). Les Mots et les choses. Une archéologie des sciences humaines. Paris: Gallimard.

Genette, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris: Seuil.

Gragl, P. (2021). Hegel’s Antigone: The Birth of the Constitution from the Spirit of Tragedy. ICL Journal, 15(4), 413-434. https://doi.org/10.1515/icl-2021-0020

Harmony, O. (1976). Entrevista a Juan Rejano: Toda fuerza creativa es poesía. Índice, 12(enero-febrero).

Jarque, V. y Navarta, J. (2004). El neorrealismo como sueño. Archivos de la Filmoteca, 48, 62-68.

Martín Puya, A. I. (2011). Pedro Garfias y Juan Rejano: dos poetas andaluces rumbo al exilio. Impossibilia, 2, 192-206.

Nauta, R. (2013). The Concept of ‘Metalepsis’: From Rhetoric to the Theory of Allusion and to Narratology. En U. Eisen y P. v. Möllendorff (Eds.), Über die Grenze: Metalepse in Text- und Bildmedien des Altertums (pp. 469-484). Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110331721.469

Trueba Mira, V. (2013). Imágenes de la misericordia. Un posible diálogo de María Zambrano con el cine europeo de posguerra. Aurora: Papeles del “Seminario María Zambrano”, 14, 64-77.

Zambrano, M. (1 de junio de 1952). El realismo del cine italiano. Bohemia, 22, 12-13 y 108-109.

Zambrano, M. (sábado 17 de febrero de 1990). El cine como sueño. Diario 16, suplemento Culturas, 244, 1 y 8.