Guillermo de Torre, Eduardo Mallea, Victoria Ocampo and the concentric circles of Sur

Main Article Content

Domingo Ródenas de Moya

Abstract

During the starting up of the magazine Sur and, later, for the creation of the editorial Sur, Victoria Ocampo relied on two central collaborators: Eduardo Mallea and Guillermo de Torre. Unlike Mallea (translator of Waldo Frank), whose role in Sur has been widely recognized, Torre’s influence in design issues during the genesis of the magazine and his role as Managing editor between 1931 and 1938 were decisive. The purpose of this article is to examine the relation of the three agents considering their unpublished correspondence. We will especially attend the written communication between Mallea and Torre since 1926, that shows the complicity existing among the two writers and reveals how the project for creating Sur editorial was born in 1931, a few months after the magazine launch.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ródenas de Moya, D. (2024). Guillermo de Torre, Eduardo Mallea, Victoria Ocampo and the concentric circles of Sur. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 24(38), e143. https://doi.org/10.24215/18524478e143
Section
Artículos

References

Ayerza de Castilho, L. y Felgine, O. (1992). Victoria Ocampo. Buenos Aires: Sudamericana.

Gramuglio, M. T. (1983). Sur: constitución del grupo y proyecto cultural. Punto de vista, (17), 7-9.

King, J. (1989). Sur. Estudio de la revista literaria argentina y de su papel en el desarrollo de una cultura, 1931-1970. México: Fondo de Cultura Económica.

Ocampo, V. (1966-1967). Vida de la revista Sur. 35 años de labor. Sur, (303-305).

Ocampo, V. (1969). Diálogos con Mallea. Buenos Aires: Sur.

Ocampo, V. (1970). Después de cuarenta años. Sur, (325).

Ocampo, V. (1975). Testimonios. Novena serie (1971-1974). Buenos Aires: Sur.

Pasternac, N. (2002). Sur: una revista en la tormenta. Los años de formación, 1931-1944. Buenos Aires: Paradiso Ediciones.

Podlubne, J. (2012). Escritores de Sur. Los inicios literarios de José Bianco y Silvina Ocampo. Rosario: Beatriz Viterbo.

Reyes, A. y Henríquez Ureña, P. (2021). Correspondencia III, 1925-1944. México: FCE.

Reyes, A. y Torre, G. de (2005). Las letras y la amistad. Correspondencia (1920-1958). Valencia: Pre-Textos.

Ródenas de Moya, D. (2014a). Guillermo de Torre (y Samuel Glusberg) en la génesis de la revista Sur. En V. Cervera Salinas y M. D. Adsuar Fernández (Ed.), Ensayo, memoria cultural y traducción en Sur (pp. 15-50). Editum.

Ródenas de Moya, D. (2014b). Peregrinos en la misma senda: Mallea y Torre, corresponsales. Cuadernos AISPI, (3), 169-192.

Ródenas de Moya, D. (2023). El orden del azar. Guillermo de Torre entre los Borges. Barcelona: Anagrama.

Rodríguez Monegal, E. (1987). Borges, una biografía literaria. México: Fondo de Cultura Económica.

Sitman, R. (2003). Victoria Ocampo y Sur: entre Europa y América. Tel-Aviv: Instituto de Historia y Cultura de América Latina.

Tarcus, H. (2001). Mariátegui en la Argentina o las políticas culturales de Samuel Glusberg. Buenos Aires: El Cielo por Asalto.

Torre, G. de (1927). Dos novelas poemáticas. Revista de Occidente, (49), 117-119.

Torre, G. de (1928). Modelos de estación. Las revistas juveniles. Síntesis, (14), 229-235.

Torre, G. de (1929). A través de las revistas. La revolución y los intelectuales. Síntesis, (24), 365-369.

Torre, G. de (1937a). Literatura individual frente a literatura dirigida. Sur, (30), 89-104.

Torre, G. de (1937b). Una apología de la literatura. Sur, (34), 80-83.

Torre, G. de (1937c). Por un arte integral. Sur, (37), 52-63.

Torre, G. de (1938). La revolución espiritual y el movimiento personalista. Sur, 37-64.

Torre, G. de (1940). Conmemoración extraoficial. Sur, (75), 36-42.

Torre, G. de (1950). Evocación e inventario de Sur. Sur, (192-194), 15-24.

Warley, J. (1983). Un acuerdo de orden ético. Punto de vista, (17), 12-14.

Zaitzeff, S. I. (1993). Con leal franqueza. Correspondencia entre Alfonso Reyes y Genaro Estrada (1927-1930). México: El Colegio Nacional.