Notas de rodaje. Diálogos visuales entre las poéticas de Olvido Garcí­a Valdés y Pier Paolo Pasolini

Main Article Content

Giuliana Calabrese

Abstract

Olvido Garcí­a Valdés and Pier Paolo Pasolini’s poetics share common features that derive mainly from the elaboration of visual elements of reality: from the immersion of the subject in rural or artistic environments, the books La religión de mi tiempo of the Italian poet and Del ojo al hueso, which the Asturian poet composes just after having translated Pasolini's collection into Spanish, present a common visual poetic that allows us to enter a metaphysical path whose only transcendent knowledge is the dimension of animal and historical solitude.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Calabrese, G. (2020). Notas de rodaje. Diálogos visuales entre las poéticas de Olvido Garcí­a Valdés y Pier Paolo Pasolini. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 20(32), e085. https://doi.org/10.24215/18524478e085
Section
Artículos

References

Armada, A. (14 de agosto de 2014). Olvido Garcí­a Valdés: ‘Están muy solos también los animales’. ABC Cultura. Recuperado de https://www.abc.es/cultura/libros/20140811/abci-olvido-garca-valds-poesa-201408041118.html

Canteli, M. (2013). Olvido Garcí­a Valdés: raí­z, pero que fluye. Adarve. Revista de crí­tica y creación poética, 6, 34-45.

Canteli, M. (2014). Hacia un afuera: tres poéticas contra la sutura (Ullán, Piera, Garcí­a Valdés). Revista de Estudios Hispánicos, 48 (3), 597-618.

Garcí­a Valdés, O. (1986). El tercer jardí­n. Valladolid: Ediciones del Faro.

Garcí­a Valdés, O. (1990). Exposición. Ferrol: Esquí­o.

Garcí­a Valdés, O. (1994). ella, los pájaros. Soria: Diputación de Soria.

Garcí­a Valdés, O. (2005). La poesí­a, ese cuerpo extraño (antologí­a). Oviedo: Ediciones Universitarias.

Garcí­a Valdés, O. (2007). Lecturas guiadas: sobre la traducción de la poesí­a de Anna Ajmátova y Marina Tsvetáieva. En J. Doce (Ed.), Poesí­a en traducción (pp. 159-177). Madrid: Cí­rculo de Bellas Artes.

Garcí­a Valdés, O. (2008). Esa polilla que delante de mí­ revolotea. Poesí­a reunida (1982-2008). Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Jiménez Heffernan, J. (2004). Que no te vean los lobos: Olvido Garcí­a Valdés. En Autor, Los papeles rotos. Ensayos sobre poesí­a española contemporánea (pp. 309-314). Madrid: Adaba Editores.

Lotman, J. (1996). La semiosfera. Vol. I: Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra.

Merlo, A. (2017). Los útiles y los inútiles. Presencia y visibilidad de los objetos en el cine. Bogotá: Universidad de los Andes/Ediciones Uniandes.

Milán, E. (2008). Prólogo. En O. Garcí­a Valdés, Esa polilla que delante de mí­ revolotea. Poesí­a reunida(1982-2008) (pp. 5-21). Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Mora, V. L. (2006). Entrevista a Olvido Garcí­a Valdés: ‘Los lectores saben más de mí­ que yo misma’. Quimera. Revista de literatura, 277, 85-91.

Ortega, C. (2002). El cuerpo del poema. El signo del gorrión, 24, 97-102.

Pasolini, P. P. (1983). Escritos corsarios. Barcelona: Planeta.

Pasolini, P. P. (1997). La religión de mi tiempo. Traducción y prólogo de O. Garcí­a Valdés. Barcelona: Icaria.

Pasolini, P. P. (2005). La lengua escrita de la realidad. En Empirismo herético (pp. 273-308). Córdoba: Editorial Brujas.

Sánchez Moreiras, M. (2012). La palabra en la intemperie: “ella, los pájaros”, de Olvido Garcí­a Valdés. Confluencia, 27 (2), 115-129.