From the donna angelicata to the occasional lover in the incipient poetry by Bení­tez Reyes

Main Article Content

María Isabel López Martínez

Abstract

The purpose of this article is the investigation of the amorous and expressive code accomplished by Felipe Bení­tez Reyes in the early stage of his poetry. In the text the image of the woman and its representation is modified by the poet because of his reinterpretation of Petrarca and European classical writers. The individual female portrait becomes a collective portrait of women of the 1980s.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Martínez, M. I. (2020). From the donna angelicata to the occasional lover in the incipient poetry by Bení­tez Reyes. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 20(32), e082. https://doi.org/10.24215/18524478e082
Section
Artículos

References

Bení­tez Reyes, F. (1992). Poesí­a (1979-1987). Prólogo de L. Garcí­a Montero. Madrid: Hiperión.

Bení­tez Reyes, F. (2013). Entrevista con Felipe Bení­tez Reyes. Ciclo Babelia. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2013/01/22/actualidad/13588774000_1358883783.html.

Dí­ez Fernández, J. I. (2009). Felipe Bení­tez Reyes y la poética de la melancolí­a. Dicenda. Cuadernos de Filologí­a Hispánica, 27, 43-58.

Garcí­a Montero, L. (1983). La otra sentimentalidad. El Paí­s, 8 de enero de 1983. Reedición en J. Egea, Á. Salvador y L. Garcí­a Montero (1983). La otra sentimentalidad. (pp. 9-15). Granada: Don Quijote.

Iravedra, A. (ed.). (2007). Poesí­a de la experiencia. Madrid: Visor.

Jiménez Millán, A. (1995). Felipe Bení­tez Reyes: Poesí­a (1979-1987). Ínsula, 578, 26-27.

Jurado Morales, J. (ed.). (2014). Felipe Bení­tez Reyes, la literatura como caleidoscopio. Madrid: Visor.

Langbaum, R. (1996). La poesí­a de la experiencia: El monólogo dramático en la tradición literaria moderna. J. Jiménez Heffernan (ed.). A. Salvador (prólogo). Granada: Comares.

Maqueda Cuenca, E. (2006). El tema del tiempo en la poesí­a de Felipe Bení­tez Reyes. En G. Pulido Tirado (ed.). Tematologí­a: una introducción. (pp. 45-50). Jaén: Universidad de Jaén.

Medina, R. (1998). Poesí­a ‘Fin de siglo’: la experiencia y otros fantasmas poéticos. Revista de Estudios Hispánicos, 32, 597-612.

Molina Campos, E. (1988). La poesí­a de la experiencia y su tradición. Hora de poesí­a, 59-60, 41-47.

Moreno, M. P. (1997). Conversación con Luis Garcí­a Montero. Poiesis. Revista de poesí­a, 4, 22-28.

Moreno, M. P. (2001). El lugar de la poesí­a de la experiencia en la literatura del siglo XX: ¿una posteridad calculada? Hispanic Poetry Review, 2(2), 72-89.

Mudrovic, M. (2000). La poesí­a de la experiencia rediviva: empatí­a y juicio, vida y arte, en Cuaderno de campo de Luis Javier Moreno. Hispanic Poetry Review, 2(1), 7-34.

Pérez Garcí­a, N. (2007). El tiempo y sus fantasmas en la poesí­a de Felipe Bení­tez Reyes, Espéculo, 35.

Piquero, J. L. (1996). Artificio y misterio: la poesí­a de Felipe Bení­tez Reyes. Renacimiento, 11-12, 36-40.

Prieto de Paula, Á. L. (2003). Los artefactos confesionales. Babelia. El Paí­s, 18 de octubre.

Sánchez Torre, L. (1977). Un dibujo en el agua. Memoria y ficción en la poesí­a de Felipe Bení­tez Reyes. Zurgai, julio, 12-16.

Sanz, M. (2016). Éramos mujeres jóvenes. Una educación sentimental de la Transición española. Barcelona: Planeta.

Siles, J. (1991). Dinámica poética de la última década. Revista de Occidente, 122-123, 149-169.

Villena, L. A. De (1977). 10 menos 30. La ruptura interior en la “poesí­a de la experiencia”. Valencia: Pre-Textos.

Villena, L. A. De (1992). Fin de siglo. Antologí­a. Madrid: Visor.