A method for proceeding: Ángel González and the Poetry of Ángeles Mora

Main Article Content

Sharon Keefe Ugalde

Abstract

The study analyzes the catalytic impact of the poetry of Ángel González (Oviedo, 1925-2008) on the oeuvre of Ángeles Mora (Rute, Córdoba, 1952). A declaration by Mora, a shared preference for certain poetic devices, and a poem in honor of González confirm his influence. The study emphasizes that although the poet of the Generation of the 1950s stimulated the early creativity of Mora, she succeeded in transforming that inspiration into an original voice of female subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Keefe Ugalde, S. (2020). A method for proceeding: Ángel González and the Poetry of Ángeles Mora. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 20(32), e081. https://doi.org/10.24215/18524478e081
Section
Artículos

References

Amorós, A. (1991). Conversación con Amparo Amorós. En S. K. Ugalde (Ed.) Conversaciones y poemas. La nueva poesí­a femenina española en castellano (pp. 77-90). Madrid: Siglo XXI de España.

Benson, D. K. (1981). La ironí­a, la función del hablante y la experiencia del lector en la poesí­a de Ángel González. Hispania, 64(4), 570-581.

Debicki, A. P. (1987). Poesí­a del conocimiento. La generación española de 1956-1971. Madrid: Júcar.

Debicki, A. P. (1994). Spanish Poetry of the Twentieth Century: Modernity and Beyond. Lexington, Kentucky: University Press of Kentucky.

Dí­az de Castro, F. (2016). Ángeles Mora: Ficciones para una autobiografí­a. Diablotexto Digital, 1, 288-292.

Du Plessis, R. B. (1979). Romantic Thralldom in H.D. Contemporary Literature, 20(2), 178-203.

Garcí­a, M. A. (2000). Sobre ángeles (o el verbo de las personas). En A. Mora. ¿Las mujeres son mágicas? Antologí­a (pp. I-X). Lucena: Excmo. Ayuntamiento de Lucena.

Garcí­a Márquez, G. (1998). Entrevista. En Les Films du Village. La escritura embrujada. DVD. Recuperada a partir de https://www.calledelorco.com/2015/05/27/la-metamorfosis-de-kafka-fue-una-revelacion-gabriel-garcia-marquez/

González, Á. (1991). Entrevista con Sharon Keefe Ugalde. En A. P. Debicki, S. K. Ugalde (Eds.). En homenaje a Ángel González: Ensayos, Entrevista y Poemas (111-125). Boulder, Co.: Society of Spanish and Spanish-American Studies.

González, Á. (2018). Poemas. 19 ª ed. Madrid: Catedra.

Gruí­a, I. (2017). Un lugar irrenunciable: La poesí­a de Ángeles Mora. En Á. Mora. La sal sobre la nieve. (Antologí­a poética 1982-2017) (pp. 7-35). Sevilla: Renacimiento.

Iravedra, A. (2007). Poesí­a de la experiencia. Madrid: Visor.

Kirkpatrick, S. (1991). Las románticas: Escritoras y subjetividad en España, 1835-1850. Madrid: Cátedra.

LaFolletteMiller, M. (1995). Politics and Verbal Play. The Ludic Poetry of Ángel González. New Jersey: Fairleigh Dickinson University Press.

Martin, S. A. (1991). La experiencia desfamiliarizada de Sin esperanza conconvencimiento. En A. Debicki, S. K. Ugalde (Eds.). En homenaje a Ángel González:Ensayos, Entrevista y Poemas (59-71). Boulder, Co.: Society of Spanish and Spanish-American Studies.

Mora, A. (1985). La canción del olvido. Granada: Diputación de Granada.

Mora, A. (1990). La dama errante. Granada: La General.

Mora, A. (1992). Entrevista con Sharon Keefe Ugalde. Granada: Manuscrito.

Mora, A. (1997). Poética. En N. Benegas, J. Munárriz (Eds.). Ellas tienen la palabra (pp. 157-158). Madrid: Hiperion.

Mora. A. (2006). Poética. En M. Rosal Nadales (Ed.). Con voz propia. Estudio y antologí­a comentada de la poesí­a escrita por mujeres (1970-2005) (pp. 173-174). Sevilla: Renacimiento.

Mora, A. (2015). Ficciones para una autobiografí­a. Madrid: Bartleby.

Muñoz, L. (1995). Prólogo. En A. Mora. Antologí­a poética (1982-1995) (9-13). Granada: Diputación Provincial de Granada.

Payeras Grau, M. (1990). “Ángel González: un espí­ritu burlón”. Anthropos, 109, 35-44.

Rodrí­guez, J. C. (1994). La voz y la escritura. “Elegí­a y postales”. Cuadernos de la Posada 36. Córdoba: Departamento de Cultura y Educación de Córdoba.