“Although dreams and flags degrade, sentimental education remains”. The recent poetry of Luis Garcí­a MonteroË®

Main Article Content

Xelo Candel Vila

Abstract

In this work I analyze the last books by Luis Garcí­a Montero -Vista cansada (2008), Un invierno propio (2011), Balada en la muerte de la poesí­a (2016) and A puerta cerrada (2017)- focusing on the thesis that he raises about the limits between public and private as well as the demand for the humanistic tradition. I am interested in locating these books at a stage in which the progressive skepticism that occurs in the author from Vista cansada (2008) around the world and the loss of democratic values for which he had fought in the eighties is evident. The private opens in these recent books to the social, putting in doubt its limits. However, true to himself, the author shows us with these books that, although dreams and flags degrade, sentimental education remains.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Candel Vila, X. (2020). “Although dreams and flags degrade, sentimental education remains”. The recent poetry of Luis Garcí­a MonteroË®. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 20(31), e074. https://doi.org/10.24215/18524478e074
Section
Artículos

References

Candel Vila, X. (2009). "Reivindicación de la memoria y conciencia social en Vista cansada de Luis Garcí­a Montero". En J. C. Abril y X. Candel Vila (Eds.), El romántico ilustrado. Imágenes de Luis Garcí­a Montero (pp. 381-394). Sevilla: Renacimiento.

Candel Vila, X. (2019). "El realismo dialéctico de Luis Garcí­a Montero". Prólogo a L. Garcí­a Montero, Una melancolí­a optimista. Poemas (pp. 9-34). Madrid: Visor.

Dí­az de Castro, F. (2003). La otra sentimentalidad. Estudio y antologí­a. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.

Dí­az de Castro, F. (2009). "Continuidad y cambio en la poética reciente de Luis Garcí­a Montero". En J. C. Abril y X. Candel Vila (Eds.), El romántico ilustrado. Imágenes de Luis Garcí­a Montero (pp. 105-116). Sevilla: Renacimiento.

Egea, J., Salvador, Á. y Garcí­a Montero, L. (1983). La otra sentimentalidad. Granada: Los Pliegos de Barataria/Editorial Don Quijote.

Garcí­a, M. Á. (2009). "Medir la realidad: la lucidez negativa de Luis Garcí­a Montero". En J. C. Abril y X. Candel Vila (Eds.), El romántico ilustrado. Imágenes de Luis Garcí­a Montero (pp. 332-349). Sevilla: Renacimiento.

Garcí­a Montero, L. (1993c). Confesiones poéticas. Granada: Colección Maillot Amarillo.

Garcí­a Montero, L. (1993a). ¿Por qué no es útil la poesí­a? Madrid: Hiperión.

Garcí­a Montero, L. (1993b). El realismo singular. Bilbao: Instituto Vasco de las Artes y las Letras.

Garcí­a Montero, L. (1994 ª). "El itinerario poético de Antonio Machado". En Antonio Machado hoy. 1939-1989 (pp. 95-116). Madrid: Colección de la Casa de Velázquez.

Garcí­a Montero, L. (1998). "La poesí­a de la experiencia". Litoral. Revista de, poesí­a, arte y pensamiento. Monográfico “Luis Garcí­a Montero. Complicidades”, 217/218, 13-21.

Garcí­a Montero, L. (2000). "El oficio como ética". En J. Romera Castillo y F. Gutiérrez Carbajo (Eds.), Poesí­a histórica y (auto)biográfica (1975-1999). Actas del IX Seminario Internacional del Instituto de semiótica literaria, teatral y nuevas tecnologí­as de la UNED (pp. 87-103). Madrid: Visor.

Garcí­a Montero, L. (2006). Los dueños del vací­o. La conciencia poética, entre la identidad y los ví­nculos. Barcelona: Tusquets.

Garcí­a Montero, L. (2009). "Luis Garcí­a Montero. Ayer era el camino de la felicidad. Entrevista con Marco Antonio Campos". En J. C. Abril y X. Candel Vila (Eds.), El romántico ilustrado. Imágenes de Luis Garcí­a Montero (pp. 323-339). Sevilla: Renacimiento.

Garcí­a Montero, L. (2018). Poesí­a completa (1980-2017). Barcelona: Austral.

Garcí­a Montero, L. (2019a). Las palabras rotas: El desconsuelo de la democracia. Madrid: Alfaguara.

Garcí­a Montero, L. (2019b). Una melancolí­a optimista. Poemas. Madrid: Visor.

Gil de Biedma, J. (1994). "Sensibilidad infantil, mentalidad adulta". En El pie de la letra. Ensayos completos (pp. 48-52). Barcelona: Crí­tica (1 ª edición, 1980).

Jiménez Millán, A. (1998). "Introducción". Litoral. Revista de, poesí­a, arte y pensamiento. Monográfico “Luis Garcí­a Montero. Complicidades”, 217/218, 4-11.

Jiménez Millán, A. (2018). "Dos libros recientes de Luis Garcí­a Montero: Balada en la muerte de la poesí­a, A puerta cerrada. Epí­logo a esta edición". En L. Garcí­a Montero, Poesí­a completa (1980-2017) (pp. 1031-1042). Barcelona: Austral.

Mainer, J. C. (2018). "Poeta o dezidor. Prólogo a la edición de 2015". En L. Garcí­a Montero, Poesí­a completa (1980-2017) (pp. 9-24). Barcelona: Austral.

Rodrí­guez, J. C. (1999). Dichos y escritos (Sobre “La otra sentimentalidad” y otros textos fechados de poética). Madrid: Hiperión.

Rodrí­guez, J. C. (2009). "Alegorí­a del lugar más cercano". En J. C. Abril y X. Candel Vila (Eds.), El romántico ilustrado. Imágenes de Luis Garcí­a Montero (pp. 264-274). Sevilla: Renacimiento.