Poetic transgression in the postmodern aesthetic period: the historical materialist proposal in Troppo Mare, by Javier Egea

Main Article Content

Fernando Candón Ríos

Abstract

This article shows an approach to Troppo mare (1984), written by Javier Egea, through the aesthetic and ideological analysis of the poem as an aesthetic verbal object. The importance of the historical context and the textual content itself are intertwined. Egea wrote this work in 1980 as a poetic allegation to historical materialism, but it was not published until 1984, in full swing of Spanish postmodernity. Therefore, the poem, of Marxist content, dealt with a reception problem at the time of its publication due to the fast social and political transformation experienced during the years of the Spanish Transition.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Candón Ríos, F. (2020). Poetic transgression in the postmodern aesthetic period: the historical materialist proposal in Troppo Mare, by Javier Egea. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 20(31), e073. https://doi.org/10.24215/18524478e073
Section
Artículos

References

Alcaraz Masats, F. (2010). Javier Egea y el desprestigio de la realidad. Revista de crí­tica literaria marxista, 3, 62-68.

Bellón Aguilera, J. L. (2007). Todo modo: Hechos y palabras en la poesí­a de la experiencia. Bulletin of Hispanic Studies, 84(6), 797-820.

Chávarri, J. (1976). El desencanto. España: Elí­as Querejeta Producciones Cinematográficas S.L.

Dvorakova, P. (2013a). Las paradojas del «otro romanticismo »: La intimidad como resistencia en la poesí­a de Javier Egea. Impossibilia, 5(Abril), 47-62.

Dvorakova, P. (2013b). Pasos de un caminante solitario: tres claves de la poesí­a de Javier Egea. Álabe, 7(Junio), 1-18. Recuperado de http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/5197/170-766-1-PB.pdf?sequence=1

Eagleton, T. (2007). Cómo leer un poema (2016.a ed.). Oxford: Akal.

Egea, J. (1974). Serena luz del viento. Granada: Universidad de Granada.

Egea, J. (1976). A boca de parir. Granada: Universidad de Granada.

Egea, J. (1982). Paseo de los tristes. Huelva: Instituto de Estudios Onubenses.

Egea, J. (1984a). Troppo mare. León: Diputación provincial.

Egea, J. (1984b). Troppo mare (2017.a ed.). Granada: Esdrújula.

Gutiérrrez, M. (2014). Revista uruguaya de Psicoanálisis. Creación artí­stica y psicoanálisis, 118, 122-135.

Hernández Garcí­a, J. A. (2010). Con esperanza y convencimiento. Revista de crí­tica literaria marxista, 3, 69-89.

Lyotard, J.-F. (1979). La condición posmoderna. Informe sobre el saber (1991.a ed.). Buenos aires: R.E.I. Argentina. Recuperado de http://cmap.javeriana.edu.co/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1KBWV3GHX-14QHSDF-321

Martí­n Puya, A. I. (2011). Troppo Mare: la búsqueda de un oasis de tierra en el desierto marino. Impossibilia, 1, 88-123.

Pasolini, P. P. (1957). Le ceneri di Gramsci. Milán: Garzanti.

Pavese, C. (1936). Lavorare stanca. Florencia: Solaria.

Pavese, C. (1998). Poesie. (M. Masoero, Ed.). Turí­n: Einaudi.