A magical transition? Between political allegory and marginal discourse

Main Article Content

Luis Bagué Quílez

Abstract

This paper deals with a number of works ascribed to what I have called "a magical transition", since all of them privilege a symbolic approach to reality, in contrast to the figurative poetry that prevailed in the eighties. Specifically, I focus on the (intra)historical allegory contained in Primer y último oficio (1979), by Carlos Sahagún; the choral epic developed in Un paí­s como este no es el mí­o (1978), by José Antonio Gabriel y Galán; the lyrical thaumaturgy shown in Taller del hechicero (1979), by Aní­bal Núñez, and Teorí­a y práctica del cí­rculo (1979), by Juan Luis Ramos; and, finally, the artificial paradises displayed in Primavera soluble ([1978] 1992), by Aní­bal Núñez, and De una niña de provincias que se vino a vivir en un Chagall (1981), by Blanca Andreu. Halfway between political parable and marginal discourse, these titles reflect the creative personality of certain authors who do not conform to their respective generational paradigms and then offer a dissenting perspective about a country in transition from post-Francoism to democracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bagué Quílez, L. (2020). A magical transition? Between political allegory and marginal discourse. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 20(31), e072. https://doi.org/10.24215/18524478e072
Section
Artículos

References

Andreu, B. (1994). El sueño oscuro. Poesí­a reunida 1980-1989. Madrid: Hiperión.

Aute, L. E. (2000). Urgí­a liberarse del pecado [entrevista]. La Vanguardia, 4 de noviembre.

Bagué Quí­lez, L. (2010). Jugando con fuego: la poesí­a de José Antonio Gabriel y Galán. En J. A. Gabriel y Galán, Último naipe (Poesí­a completa, 1970-1990) (pp. 29-89). Mérida: Editora Regional de Extremadura.

Bagué Quí­lez, L. ([2017] 2018). Dichos y hechos: la poesí­a “social” de Carlos Sahagún. En La poesí­a española desde el siglo XXI. Una genealogí­a estética (pp. 135-144). Madrid: Visor.

Castro Flórez, F. (1994). La escritura del náufrago. En VV. AA., José Antonio Gabriel y Galán. Reflexiones sobre su vida y obra (pp. 101-110). Mérida: Editora Regional de Extremadura.

Gabriel y Galán, J. A. (2010). Último naipe (Poesí­a completa, 1970-1990). Mérida: Editora Regional de Extremadura.

Garcí­a Martí­n, J. L. (1992). La poesí­a figurativa. Crónica parcial de quince años de poesí­a española. Sevilla: Renacimiento.

Labrador Méndez, G. (2009). Letras arrebatadas. Poesí­a y quí­mica en la Transición española. Madrid: Devenir.

Lanz, J. J. (2007). La poesí­a durante la Transición y la generación de la democracia. Madrid: Devenir.

López, J. (1979). En busca de la poesí­a épica: del nuevo estilo a la nueva moral. Nueva Estafeta, 9-10, 126-132.

Mainer, J. C. (1996). Sahagún contra Franco. Poesí­a en el Campus, 35, 21-24.

Mas, M. (2017). La poesí­a de Juan Luis Ramos en su contexto. En J. L. Ramos, Con pájaros que ignoro. Poesí­a reunida (pp. 5-23). Barcelona: Ultramarinos.

Molina Campos, E. (1979). Lí­rica y épica de José Antonio Gabriel y Galán. Nueva Estafeta, 7, 87-89.

Morales Barba, R. (2012). Blanca Andreu y Miriam Reyes desde el poema drogado o la negación del cuerpo. En M. J. Zamora Calvo y A. Ortiz, Espejo de brujas: mujeres transgresoras a través de la historia (pp. 209-224). Madrid: Abada.

Núñez, A. (2015). Poesí­a reunida (1967-1987). Madrid: Calambur. Edición de Vicente Vives.

Oleza, J. (1996). Un realismo posmoderno. Ínsula, 589-590, 39-42.

Pardellas Velay, R. (2009). El arte como obsesión. La obra poética de Aní­bal Núñez en el contexto de la poesí­a española de los años 70 y 80. Madrid: Verbum.

Ramos, J. L. (2017). Con pájaros que ignoro. Poesí­a reunida. Barcelona: Ultramarinos.

Rodrí­guez de la Flor, F. (2012). La vida dañada de Aní­bal Núñez. Una poética vital al margen de la Transición española. Salamanca: Delirio.

Romarí­s Pais, A. (2002). El oficio sombrí­o de Carlos Sahagún: Primer y último oficio. Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica, 27, 331-364.

S. F. (1980). Carlos Sahagún: ‘La poesí­a actual española pasa por un momento desconcertante’. ABC, 13 de diciembre.

Sahagún, C. (2015). Poesí­as completas (1957-2000). Sevilla: Renacimiento.

Vilarós, T. M. (1998). El mono del desencanto. Una crí­tica cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XXI.

Vivanco, L. F. (1972). Moratí­n y la Ilustración mágica. Madrid: Taurus.

Vives Pérez, V. (2008). Aní­bal Núñez, la voz inexpugnable. Alicante: Universidad de Alicante.

Vives Pérez, V. (2015). Breves trazos para una poética indómita. En A. Núñez, Poesí­a reunida (1967-1987) (pp. 13-40). Madrid: Calambur.