A magical transition? Between political allegory and marginal discourse
Main Article Content
Abstract
This paper deals with a number of works ascribed to what I have called "a magical transition", since all of them privilege a symbolic approach to reality, in contrast to the figurative poetry that prevailed in the eighties. Specifically, I focus on the (intra)historical allegory contained in Primer y último oficio (1979), by Carlos Sahagún; the choral epic developed in Un país como este no es el mío (1978), by José Antonio Gabriel y Galán; the lyrical thaumaturgy shown in Taller del hechicero (1979), by Aníbal Núñez, and Teoría y práctica del círculo (1979), by Juan Luis Ramos; and, finally, the artificial paradises displayed in Primavera soluble ([1978] 1992), by Aníbal Núñez, and De una niña de provincias que se vino a vivir en un Chagall (1981), by Blanca Andreu. Halfway between political parable and marginal discourse, these titles reflect the creative personality of certain authors who do not conform to their respective generational paradigms and then offer a dissenting perspective about a country in transition from post-Francoism to democracy.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Andreu, B. (1994). El sueño oscuro. Poesía reunida 1980-1989. Madrid: Hiperión.
Aute, L. E. (2000). Urgía liberarse del pecado [entrevista]. La Vanguardia, 4 de noviembre.
Bagué Quílez, L. (2010). Jugando con fuego: la poesía de José Antonio Gabriel y Galán. En J. A. Gabriel y Galán, Último naipe (Poesía completa, 1970-1990) (pp. 29-89). Mérida: Editora Regional de Extremadura.
Bagué Quílez, L. ([2017] 2018). Dichos y hechos: la poesía “social” de Carlos Sahagún. En La poesía española desde el siglo XXI. Una genealogía estética (pp. 135-144). Madrid: Visor.
Castro Flórez, F. (1994). La escritura del náufrago. En VV. AA., José Antonio Gabriel y Galán. Reflexiones sobre su vida y obra (pp. 101-110). Mérida: Editora Regional de Extremadura.
Gabriel y Galán, J. A. (2010). Último naipe (Poesía completa, 1970-1990). Mérida: Editora Regional de Extremadura.
García Martín, J. L. (1992). La poesía figurativa. Crónica parcial de quince años de poesía española. Sevilla: Renacimiento.
Labrador Méndez, G. (2009). Letras arrebatadas. Poesía y química en la Transición española. Madrid: Devenir.
Lanz, J. J. (2007). La poesía durante la Transición y la generación de la democracia. Madrid: Devenir.
López, J. (1979). En busca de la poesía épica: del nuevo estilo a la nueva moral. Nueva Estafeta, 9-10, 126-132.
Mainer, J. C. (1996). Sahagún contra Franco. Poesía en el Campus, 35, 21-24.
Mas, M. (2017). La poesía de Juan Luis Ramos en su contexto. En J. L. Ramos, Con pájaros que ignoro. Poesía reunida (pp. 5-23). Barcelona: Ultramarinos.
Molina Campos, E. (1979). Lírica y épica de José Antonio Gabriel y Galán. Nueva Estafeta, 7, 87-89.
Morales Barba, R. (2012). Blanca Andreu y Miriam Reyes desde el poema drogado o la negación del cuerpo. En M. J. Zamora Calvo y A. Ortiz, Espejo de brujas: mujeres transgresoras a través de la historia (pp. 209-224). Madrid: Abada.
Núñez, A. (2015). Poesía reunida (1967-1987). Madrid: Calambur. Edición de Vicente Vives.
Oleza, J. (1996). Un realismo posmoderno. Ínsula, 589-590, 39-42.
Pardellas Velay, R. (2009). El arte como obsesión. La obra poética de Aníbal Núñez en el contexto de la poesía española de los años 70 y 80. Madrid: Verbum.
Ramos, J. L. (2017). Con pájaros que ignoro. Poesía reunida. Barcelona: Ultramarinos.
Rodríguez de la Flor, F. (2012). La vida dañada de Aníbal Núñez. Una poética vital al margen de la Transición española. Salamanca: Delirio.
Romarís Pais, A. (2002). El oficio sombrío de Carlos Sahagún: Primer y último oficio. Cuadernos para Investigación de la Literatura Hispánica, 27, 331-364.
S. F. (1980). Carlos Sahagún: ‘La poesía actual española pasa por un momento desconcertante’. ABC, 13 de diciembre.
Sahagún, C. (2015). Poesías completas (1957-2000). Sevilla: Renacimiento.
Vilarós, T. M. (1998). El mono del desencanto. Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XXI.
Vivanco, L. F. (1972). Moratín y la Ilustración mágica. Madrid: Taurus.
Vives Pérez, V. (2008). Aníbal Núñez, la voz inexpugnable. Alicante: Universidad de Alicante.
Vives Pérez, V. (2015). Breves trazos para una poética indómita. En A. Núñez, Poesía reunida (1967-1987) (pp. 13-40). Madrid: Calambur.