Defending grammar: the language teaching program of Ricardo Monner Sans

Main Article Content

Esteban Lidgett

Abstract

This paper aims to contribute to the global study of the linguistic ideologies circulating in Argentinean specialized press during the first decades of the XX century. In particular, it is proposed an analysis of Ricardo Monner Sans’s interventions in the specialized press referring to language teaching. The corpus consists of four articles published in two cultural journals: Revista de Historia, Derecho y Letras and Revista de la Universidad de Buenos Aires. It constitutes an essential input to examine the formation of a language-teaching model that aims to synthesize the school grammatical tradition with a specific pedagogical objective: the stigmatization of linguistic uses that deviate from the standard. From the analysis of these articles, it is sought to demarcate the ideological linguistic conception that underlies the language teaching model proposed by the author, its contrast with the approach officially assumed after the educational reform of 1905 and its link with a pro-Hispanic nationalist discourse which emerges in Argentina towards the end of 19th century and the beginning of 20th.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lidgett, E. (2019). Defending grammar: the language teaching program of Ricardo Monner Sans. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 19(29), e050. https://doi.org/10.24215/18524478e050
Section
Artículos

References

Fuentes primarias

Carballido, J. (1891a). Circular: Plan de estudios y programas. En La Nación, Buenos Aires, 19 de abril.

Carballido, J. (1891b). Circular: Plan de estudios y programas. En La Nación, Buenos Aires, 21 de abril.

Comité de los Diez (1904). Informe del Comité de los Diez sobre los estudios de las escuelas secundarias. Buenos Aires: Taller Tipográfico de la Penitenciarí­a Nacional.

Ferreira, J. A. (1903). Programa de Castellano. En Ministerio de Justicia e Instrucción Pública, Plan de estudios y programas para los Colegios Nacionales de la República Argentina (pp. 13-20). Buenos Aires: Taller Tipográfico de la Penitenciarí­a Nacional.

Garro, J. (1913). La enseñanza Secundaria. Decretos Orgánicos, Resoluciones de la Dirección General, Planes de Estudios, Programas Analí­ticos. Buenos Aires: Talleres gráficos de la Penitenciarí­a Nacional.

González, J. V. (1905). Plan de estudio de los Colegios Nacionales y Escuelas Normales. Boletí­n oficial de la República Argentina, XIII(3601), 19703-19714.

Lugones, L. (1910). Didáctica. Buenos Aires: Otero y Cí­a.

Monner Sans, R. (1904a). Plan para la enseñanza del idioma castellano. Revista de Derecho, Historia y Letras, VI(17), 499-506.

Monner Sans, R. (1904b). La enseñanza del idioma. Revista de la Universidad de Buenos Aires, I(1), 432-436.

Monner Sans, R. (1906). El pleito del lenguaje. Revista de la Universidad de Buenos Aires, III(5), 31-35.

Monner Sans, R. (1913). La enseñanza del castellano. Revista de la Universidad de Buenos Aires, X(22), 43-56.

Fuentes secundarias

Abeille, L. (1900). Idioma nacional de los argentinos. Parí­s: Libraire Emile Bouchon.

Alfón, F. (2011). La querella de la lengua en Argentina (1828-1928). (Tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/20882/Documento_completo__.pdf?sequence=1

Bertoni, L. A. (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: FCE.

Delgado, M. J. (1947). La enseñanza del castellano en los Colegios Nacionales de la Argentina. San Miguel de Tucumán: Facultad de Filosofí­a y Letras de la Universidad Nacional de Tucumán.

Di Tullio, Á. (2002). La otra crisis de la gramática escolar. En G. Parodi (ed.), Lingüí­stica e Interdisciplinariedad: Desafí­os del nuevo milenio. Ensayos en Honor a Marianne Peronard (pp. 281-295). Valparaí­so: Ediciones Universitarias de la Universidad Católica de Valparaí­so (Chile).

Di Tullio, Á. (2003). Polí­ticas lingüí­sticas e inmigración. El caso argentino. Buenos Aires: Eudeba.

Dobranich, B. (1900) [1893]. Gramática histórica de la lengua castellana. Nociones de Lingüí­stica y Etimologí­a. Acompañada de ejercicios. Buenos Aires: Mariano Moreno.

Dussel, I. (1997). Currí­culum, humanismo y democracia en la enseñanza media (1863-1920). Buenos Aires: FLACSO y Oficina de publicaciones del CBC, Universidad de Buenos Aires.

Ennis, J. A. (2008). Decir la lengua. Debates ideológico-lingüí­sticos en Argentina desde 1837. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Lidgett, E. (2011). Gramática escolar y polí­ticas lingüí­sticas en la Argentina: un análisis de la Gramática de la lengua castellana (1893) de Baldmar Dobranich y Ricardo Monner Sans. Revista argentina de historiografí­a lingüí­stica,3(2), 109-132.

Lidgett, E. (2012). Los inicios de la gramática histórica en la Argentina: un estudio sobre la Gramática histórica de la lengua castellana (1900) de Baldmar Dobranich. En E. Battaner Moro, V. Calvo Fernández y P. Peña Jiménez (comps), Historiografí­a lingüí­stica: lí­neas actuales de investigación (pp. 549-558). Münster: Nodus Publikationen.

Lidgett, E. (2014). La correspondencia Monner Sans - Costa Álvarez (1920-1927): la definición de un programa de investigación filológica en Argentina. Actas de las VI Jornadas Internacionales de Filologí­a y Lingüí­stica y I Jornadas de Crí­tica Genética: “Lenguas del archivo”. Recuperado de: https://filologiaunlp.wordpress.com/2013/05/30/vi-jornadas-internacionales-de-filologia-y-linguistica-y-primeras-de-critica-genetica-las-lenguas-del-archivo/

Lidgett, E. (2015). Tradiciones gramaticales y discurso sobre la lengua nacional en la obra de Ricardo Monner Sans (1893-1926). Tesis doctoral inédita.

Lidgett, E. (2017). La consolidación de un modelo gramatical escolar en la enseñanza secundaria Argentina (1863-1936). Boletí­n de Filologí­a, 52(2), 119-145.

López Garcí­a, M. (2009). Discusión sobre la lengua nacional en Argentina: posiciones en el debate y repercusiones en la actualidad. Revista de Investigación Lingüí­stica, 12, 375-397.

López Garcí­a, M. (2012). Implicancias glotopolí­ticas del estilo dialógico en los manuales escolares. Páginas de Guarda. Revista de Lenguaje, Edición y Cultura Escrita, 11, 13-31.

Lugones, L. (1903). La reforma educacional. Un ministro y doce académicos. Buenos Aires: S/D.

Monner Sans, J. M. (1929). La vida y la obra de Ricardo Monner Sans, 1853/1927. Buenos Aires: Librerí­a de A. Garcí­a Santos.

Monner Sans, R. (1924) [1903]. Notas al castellano en la Argentina. Buenos Aires: Agencia General de Libr. y Publicaciones.

Monner Sans, R. (1922). Mi labor en el Plata, de marzo de 1889 a marzo de 1922. Buenos Aires: Schenone Hnos y Linari.

Solari, M. H. (1949). Historia de la Educación Argentina. Buenos Aires: Paidós.

Tedesco, J. C. (1972). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Buenos Aires: Ediciones Solar.

Toscano y Garcí­a, G. y Garcí­a Folgado, M. J. (2012). Los textos de gramática en la escuela argentina (1863-1900). Escribas. Revista de Letras, 7, 27-54.

Tulchin, J. (1990). La Argentina y los Estados Unidos. Historia de una desconfianza. Buenos Aires: Planeta.

Vázquez Villanueva, G. (2006). Una polí­tica lingüí­stica en el callejón: Hacer la nación, unificar la lengua en Argentina (1890-1900). Revista Lenguaje, 34, 97-123.