Cervantes and Lope: the Adventure of Writing from Novelas a Marcia Leonarda to La Dorotea

Main Article Content

Carlos Brito Díaz

Abstract

This article focuses different Lope de Vega ´s works published after 1620 from La Filomena to La Dorotea in order to describe the author in them, as a writer who investigates, an intellectual who speculates and as a reader who comments himself. In this way this paper analyzes how Lope is the agent of a creative act: the act of writing a world that writes and writes him.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Brito Díaz, C. (2018). Cervantes and Lope: the Adventure of Writing from Novelas a Marcia Leonarda to La Dorotea. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 18(28), e034. https://doi.org/10.24215/18524478e034
Section
Dossier Lope más allá del teatro: La Dorotea. Florencia Calvo (ed.)

References

Brito Dí­az, Carlos, 1996. Lope y el mundo escrito. Variantes estéticas y epistemológicas del libro como sí­mbolo en las poesí­as y prosas de Lope de Vega, La Laguna: Universidad.

Brito Dí­az, Carlos, 1998. “Oficina y museo de la letra: dicho y deposición para las artes de la escritura en La Arcadia”, Anuario Lope de Vega, iv, 55-64.

Brito Dí­az, Carlos, 2003. “Lope en Lope: los palimpsestos del Fénix en su propia escritura (La Dorotea)”, La Perinola. Revista de investigación quevediana, 7, 103-121.

Brito Dí­az, Carlos, 2009. “Burlas y veras de Lope: La Dorotea como escrutinio”, Anuario Lope de Vega, xv, 11-18.

Brito Dí­az, Carlos, 2010. “’Campos de aljófar siembras de granates’: a propósito del elogio paradójico en Lope de Vega”, eHumanista. Journal of Iberian Studies, 15, 251-261.

Calvo Serraller, Francisco, 1991. Teorí­a de la pintura del Siglo de Oro, Madrid: Cátedra.

Carreño, Antonio, 1990. “Lope de Vega: del canon crí­tico al poético”, Ínsula, 520, 1-2.

Castells Molina, Isabel, 2000. Cervantes y la novela española contemporánea, La Laguna: Universidad.

Cervantes Saavedra, Miguel de, 1980. Viaje del Parnaso, ed. facsimilar [Madrid: viuda de Alonso Martí­n, 1614], Madrid: José Esteban editor.

Cervantes Saavedra, Miguel de, 1996. Don Quijote de la Mancha, ed. revisada, introducción y notas de M. de Riquer, Barcelona: Planeta.

Curtius, Ernest Robert, 1984. “El libro como sí­mbolo”, Literatura europea y Edad Media latina, M. Frenk Alatorre y A. Alatorre (trad.), Madrid: Fondo de Cultura Económica, vol. I, 423-489.

Dí­az-Migoyo, Gonzalo, 1982. “Escrilectura amorosa de la novela (Las Novelas a Marcia Leonarda de Lope de Vega)”, Quimera, vii-viii, 21-22, 54-56.

Egido, Aurora, 1995. “Escritura y poesí­a. Lope al pie de la letra”, Edad de Oro, xiv, 121-149.

Fernández-Cifuentes, Marí­a Ángeles, 2013. “’Mandóme vuestra merced escribir una novela’: epistolaridad en las Novelas a Marcia Leonarda”, Tradición e innovación en las "Novelas a Marcia Leonarda" de Lope de Vega, New York: Peter Lang, 13-27.

Garcí­a Berrio, Antonio y Teresa Hernández Fernández, 1988. “Ut pictura poesis: actualización poética de la teorí­a humaní­stica de las artes plásticas”, Ut poesis pictura. Poética del arte visual, Madrid: Tecnos.

Micó Juan, José Marí­a, 2001. “Cairasco de Figueroa, ‘maestro’ de Góngora”, De Góngora, Madrid: Biblioteca Nueva, 42-45.

Mosquera De Figueroa, Cristóbal, 2010. Paradojas. Paradoja en loor de una nariz muy grande. Paradoja en loor de las bubas, edición y estudio de V. Núñez Rivera, Salamanca: Universidad.

Núñez Rivera, Valentí­n, 1997. “Tradición retórica y erotismo en los ‘Paradoxa Enkomia’ de Hurtado de Mendoza”, El sexo en la literatura, L. Gómez Canseco, P. L. Zambrano Carballo y L, Alonso Gallo (coords.), Huelva: Universidad, 99-122.

Núñez Rivera, Valentí­n, 1998. “Para la trayectoria del encomio paradójico en la literatura española del Siglo de Oro. El caso de Mosquera de Figueroa”, en: M. ª C. Garcí­a de Enterrí­a y A. Cordón Mesa (eds.), Actas del iv Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO), Universidad de Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones, tomo II, 1133-1143.

Portús Pérez, Javier, 1999. Pintura y pensamiento en la España de Lope de Vega, Hondarribia: Nerea.

Presotto, Marco, 2007. “Introducción” a Lope de Vega, Novelas a Marcia Leonarda, Madrid: Castalia.

Sánchez Jiménez, Antonio, 2007. “Introducción” a Lope de Vega, La Dragontea, Madrid: Cátedra, 13-113.

Sánchez Jiménez, Antonio, 2011. El pincel y el Fénix. Pintura y literatura en la obra de Lope de Vega Carpio, Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.

Sánchez Jiménez, Antonio, 2015. “Introducción” a Lope de Vega, Romances de juventud, Madrid: Cátedra, 11-156.

Sánchez Robayna, Andrés, 1992. Estudios sobre Cairasco de Figueroa, La Laguna: Real Sociedad Económica de Amigos del Paí­s de Tenerife.

Sánchez Robayna, Andrés, 1993. “Góngora y el texto del mundo”, Silva gongorina, Madrid: Cátedra, 43-56.

Scordilis Brownlee, Marina, 1981. The Poetics of Literary Theory. Lope de Vega's "Novelas a Marcia Leonarda" and their Cervantine Context, Madrid: Porrúa Turanzas.

Sebastián, Santiago, 1995. “’Las Meninas’: un retrato pedagógico con trasfondo polí­tico”, Emblemática e historia del arte, Madrid: Cátedra, 232-249.

Vega Carpio, Lope de, 1975. La Arcadia, ed. Edwin S. Morby, Madrid: Castalia.

Vega Carpio, Lope de, 1988. Lí­rica, José Manuel Blecua (ed.), Madrid: Castalia.

Vega Carpio, Lope de, 1996. La Dorotea, José Manuel Blecua (ed.), Madrid: Cátedra.

Vega Carpio, Lope de, 2002. Novelas a Marcia Leonarda, Antonio Carreño (ed.), Madrid: Cátedra.

Vega Carpio, Lope de, 2008. Rimas humanas y divinas del licenciado Tomé de Burguillos, M. Cuiñas Gómez (ed.), Madrid: Cátedra.