Rethinking the subject, the literary genres and the commitment to history: the writing of the self in Marta Sanz work

Main Article Content

Natalia Vara Ferrero

Abstract

Issues related to autobiography have become central elements of the current literary debate. This is the context of the writing of Marta Sanz, a writer who renews and subverts the most orthodox models of self-writing. This essay, centered in her poetry and autobiographical novel, deals with her idea of the subject, how she reformulates autobiographical genres and which is the relationship that subject and text establish with their historical context and with their readers. In fact, this research tries to answer a nuclear question: What does it mean for Marta Sanz to narrate herself and tell her existence in a context such as the present one, a context in which the boundaries between reality and fiction are so unstable and diffuse?

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vara Ferrero, N. (2018). Rethinking the subject, the literary genres and the commitment to history: the writing of the self in Marta Sanz work. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 18(27), e023. https://doi.org/10.24215/18524478e023
Section
Artículos

References

Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

Bruss, E. (1991). Actos literarios. En Á. Loureiro (Ed.), La autobiografí­a y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental. Barcelona: Anthropos, 62-79.

Chirbes, R. (2014). Prólogo. En M. Sanz, La lección de anatomí­a (7-15). Barcelona: Anagrama.

De Man, P. (1991). La autobiografí­a como desfiguración.En Á. Loureiro (Ed.), La autobiografí­a y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental (113-118). Barcelona: Anthropos.

Gusdorf, G. (1991). Condiciones y lí­mites de la autobiografí­a. En Á. Loureiro (Ed.), La autobiografí­a y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental (9-18). Barcelona: Anthropos.

Lejeune, P. (1991). El pacto autobiográfico. En Á. Loureiro (Ed.), La autobiografí­a y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental (47-61). Barcelona: Anthropos.

Loureiro, Á. (2000). The ethics of autobiography. Replacing the Subject in Modern Spain. Nashville: Vanderbilt University.

Niebla, R. (2015). Entrevista a Marta Sanz: “Escribir desde mi clase y desde mi género es una urgencia”. Ctxt, 28 de octubre, 36, http://ctxt.es/es/20151028/Culturas/2753/Marta-Sanz-poesia-ensayo-Aranguren-Tierno-Galvan.htm.

Pozuelo Yvancos, J. M. (2006). De la autobiografí­a. Teorí­a y estilos. Barcelona: Crí­tica.

Sanz, M. (2010). Perra mentirosa / Hardcore. Madrid: Bartleby.

Sanz, M. (2013). Vintage. Madrid: Bartleby Editores.

Sanz, M. (2014a). No tan incendiario. Cáceres, Periférica.

Sanz, M. (2014b). La lección de anatomí­a. Barcelona: Anagrama.

Sanz, M. (2015). Cí­ngulo y estrella. Madrid: Bartleby Editores.

Scarano, L. (2014). Vidas en verso: autoficciones poéticas (estudio y antologí­a). Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.

Smith, S. (1991). Hacia una poética de la autobiografí­a de mujeres. En Á. Loureiro (Ed.), La autobiografí­a y sus problemas teóricos. Estudios e investigación documental (93-106). Barcelona: Anthropos.