Reality and its Representations: an Approach to the Realistic Poetics of Marta Sanz Narrative

Main Article Content

Marta Simó

Abstract

The work of Marta Sanz is unmistakably critical and dissident in intent, inscribing itself into a wider contemporary movement to restore literature’s role as political statement and social commentary. Rooted in immediate and tangible reality, her novels expose the flaws in the prevailing neo-liberal ideology and question the way in which this conditions collective consciousness and individual experience alike. Taking as its point of departure Marta Sanz’s conception of literature, both as regards its social function and in terms of its aesthetic sense, this article aims to explore those aspects of her work that situate it within a poetics of realism. To this end, the first section of this article, “The Novel is Political”, will examine the themes and conflicts that reveal the nature of the reality represented in her work. The second section, “The Form is Ideological”, will analyse the narrative use of language and its capacity for constructing meaning within the parameters of the realist aesthetic. These approaches together make it possible to establish a line of continuity between her novels, despite the evident formal differences between them.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Simó, M. (2018). Reality and its Representations: an Approach to the Realistic Poetics of Marta Sanz Narrative. Olivar. Revista De Literatura Y Cultura Españolas, 18(27), e021. https://doi.org/10.24215/18524478e021
Section
Artículos

References

Alas, L. (1882). Del estilo en la novela III. En Arte y Letras. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/del-estilo-en-la-novela-0/html/ffc47b8c-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html

Bonatto, A. V. (2017). Representación de identidades femeninas a partir de tradiciones masculinistas en Susana y los viejos de Marta Sanz. La Colmena, 94, 9-23.

Dí­az, E. (2008). Entrevista con la escritora española Marta Sanz: La literatura no es inofensiva. La Jiribilla. Revista de Cultura Cubana, 355. Recuperado de http://www.lajiribilla.co.cu/2008/n355_02/355_44.html

Eusebio, C. (2014). Entrevista a Marta Sanz. Cuadernos hispanoamericanos, 768, 114-124.

Ferré, J. F. (2011). Mimesis y simulacro. Benalmádena: Eda libros.

González, S., Larraz, F. y Somolinos, C. (2014). Intersecciones entre relatos: literatura y discurso dominante. Entrevista a Marta Sanz. Contrapunto. Publicación de Crí­tica e Información Literaria, 10, 24-27.

Jiménez, D. (2013). El sueño de la crisis produce libros. Tiempo, 1759. Recuperado de http://www.tiempodehoy.com/cultura/el-sueno-de-la-crisis-produce-libros

Lissorgues, Y. (2001). Hacia una estética de la novela realista. En P. Aubert (Ed.), La novela en España (siglos XIX y XX). Madrid: Casa de Velázquez, 53-72.

Oleza, J. (1984). La novela del siglo XIX. Del parto a la crisis de una ideologí­a, Barcelona: Laia.

Pérez Galdós, B. (1991). La sociedad presente como materia novelable [1897]. En L. Bonet (Ed.), Ensayos de crí­tica literaria (157-165). Barcelona: Pení­nsula, 157-165.

Pérez Galdós, B. (2015). Fortunata y Jacinta. Dos historias de casadas [1887], Madrid: Paradimage Soluciones.

Riaño, P. (noviembre, 2014). Despidos, precariedad, desahucios y tratar al lector como si fuera tonto es violencia. El confidencial. Recuperado de http://www.elconfidencial.com/cultura/2014-11-22/despidos-precariedad-desahucios-y-tratar-al-lector-como-si-fuera-tonto-es-violencia_500252/

Rodrí­guez Marcos, J. (noviembre, 2015). La lucidez es una navaja que se te clava en el ojo. El Paí­s. Cultura. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2015/12/11/babelia/1449836682_702238.html

Ros Ferrer, V. (2014). Contar la transición, o cómo hablar de la china en el zapato. Entrevista a Marta Sanz. Kamchatka, 4, 257-263.

Sainz Borgo, K. (2011). La poética de la normalidad da un paso más dentro de lo siniestro cotidiano. Quimera: Revista de literatura, 326, 58-61.

Sanz, M. (2003). Animales domésticos. Barcelona: Destino.

Sanz, M. (2006). Susana y los viejos. Barcelona: Destino.

Sanz, M. (2010). Black, black, black, Barcelona: Anagrama.

Sanz, M. (2012). El frí­o [1995]. Madrid: Caballo de Troya.

Sanz, M. (2013a). Daniela Astor y la caja negra. Barcelona: Anagrama.

Sanz, M. (2013b). Amour fou [2004]. Miami: La Pereza Ediciones.

Sanz, M. (2014a). No tan incendiario. Cáceres: Periférica.

Sanz, M. (2014b). La lección de anatomí­a [2008]. Barcelona: Anagrama.

Sanz, M. (2015). Farándula. Barcelona: Anagrama.

Sanz, M. (2017). Claví­cula, Barcelona: Anagrama.

Simó, M. (2014). Ética y estética en la novela realista contemporánea: de Miau (1988) a Animales domésticos (2003). Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 2, 33-56.

Somolinos Molina, C. (2016). Marta Sanz: Cuerpo, escritura, ideologí­a. Ínsula, 834, 20-23.

Vara Ferrero, N. (2015). Lecciones del ’yo’: autobiografí­a, ficción y sujeto ético en Marta Sanz. RECIAL: Revista del Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofí­a y Humanidades, Área letras, 7, s/p.

Becerra Mayor, D., Arias Careaga, R., Rodrí­guez Puértolas, J. y Sanz, M. (2013). Qué hacemos para construir un discurso disidente y transformador con aquello que hoy sirve para enmascarar la realidad y transmitir ideologí­a: la literatura. Madrid: Akal.

Willem, L. M. (1998). Galdós’s Segunda Manera. Rhetorical Strategies and Affective Response. Chapel Hill: North Carolina Studies in the Romance Languages and Literatures.